Blask 2017/II

Hikari 2017/II

Big 304cdce7 df9f 4be4 9f13 fe015da519bb
67
FilmRank
Średnia ocena na podstawie recenzji krytyków

Ten film posiada 8 recenzji

Rozkład ocen wystawionych przez krytyków:

Pozytywne
5
Neutralne
3
Negatywne
0
  • Polska premiera 09 lut 2018 (2018-02-09)
  • Światowa premiera 23 maj 2017 (2017-05-23)
  • Gatunek Dramat, Romans
  • Kraj Japonia, Francja
  • Reżyseria Naomi Kawase
  • Scenariusz Naomi Kawase
  • Aktorzy Masatoshi Nagase, Ayame Misaki, Tatsuya Fuji

Młoda kobieta zajmuje się tworzeniem audiodeskrypcji filmów dla niewidomych i niedowidzących. W czasie testów focusowych jej uwagę zwraca zachowanie mężczyzny, dawnego fotografa. Spotyka się z nim poza pracą. Naomi Kawase obserwuje ich nieoczywistą, niedopowiedzianą relację. Poświęca równie dużo uwagi dziewczynie, której wrażliwość zostaje poddana próbie, co mężczyźnie, który razem ze wzrokiem traci w życiu to, co wydawało mu się jego seansem – możliwość robienia zdjęć. Zepchnięty na boczny tor próbuje zachować samodzielność, niezależność i godność. Zaakceptować siebie odartego z pasji. Jednak ten subtelny portret dwojga ludzi jest także esejem o zmysłach i odbiorze świata. O obrazach zachowanych w pamięci. Wreszcie o wrażliwości, która - niezależnie od wzroku - zawsze pozwala dostrzec w rzeczywistości więcej.

Recenzje

85

Kadry mają swoje zadanie, są hipnotyzujące, ale nie odwracają naszej uwagi od światła bijącego z czasem coraz bardziej od bohaterów. Blask to wielopoziomowe doświadczenie.


80

„Blask” udowadnia, że można opowiedzieć o kinie w inny, oryginalny sposób. Porusza problemy, o których istnieniu nie chcemy pamiętać, pomimo że któregoś dnia mogą nas one dotknąć.


70

Pełne nasłonecznionych kadrów, firmowych zbliżeń i imponujących wizualnych pasaży zdjęcia nadają filmowi aurę współczesnej baśni.


70

Blask to obraz mądry i zmuszający do refleksji, a przy tym przystępny dla każdego.


70

Z jednej strony obnaża uproszczenia, na które pozwalają sobie ci, którzy widzą. Z drugiej - skrupulatnie śledzi artystę zmuszonego do porzucenia swojej pasji.


60

„Blask” gra wrażeniami, a nie treścią. Jest jak poemat. Cały film to oniryczna opowieść, obraz z audiodeskrypcją o klamrowej kompozycji.


50

"Blask" ma być refleksją i nad istotą filmu, i nad ulotnością piękna, i nad kruchością życia, a dodatkowo opowieścią o potrzebie międzyludzkiego kontaktu; chce być smutny i optymistyczny jednocześnie itd.– i w efekcie się rozłazi.


50

Bajkowy realizm – to dobre sformułowanie, opisujące filmowe clue produkcji Naomi Kawase. Szkoda tylko, że Blask jest tak powierzchowny i mało wyrównany.


Proszę czekać…