Eter 2018

2018

Big c5bac80b 73ef 483c 953a 8b8c6ae9596e
41
FilmRank
Średnia ocena na podstawie recenzji krytyków

Ten film posiada 11 recenzji

Rozkład ocen wystawionych przez krytyków:

Pozytywne
0
Neutralne
3
Negatywne
6
  • Polska premiera 30 lis 2018 (2018-11-30)
  • Światowa premiera -
  • Gatunek Historyczny, Dramat
  • Kraj Polska, Ukraina, Węgry, Litwa, Włochy
  • Reżyseria Krzysztof Zanussi
  • Scenariusz Krzysztof Zanussi
  • Aktorzy Jacek Poniedziałek, Andrzej Chyra, Maria Ryaboshapka

Początek XX wieku, obrzeża Cesarstwa Rosyjskiego. Doktor podaje śmiertelną dawkę eteru młodej kobiecie, którą pragnie uwieść. Ucieka. Znajduje zatrudnienie w austriacko-węgierskiej twierdzy, gdzie kontynuuje swoje eksperymenty z eterem. Ich celem jest uśmierzenie bólu, ale też manipulowanie ludzkim zachowaniem. Cena powodzenia to utrata duszy, ale miłość może wybawić Doktora od wiecznego potępienia.

Recenzje

60

Eter to naprawdę świetny film, który mimo kilku poważniejszych zarzutów, broni się pod względem realizacji i niezwykle ciekawych bohaterów, a także kilku mądrości, które stara się przekazywać twórca.


50

„Eter” mógł być wielkim powrotem Zanussiego do formy. Jednak dodatkowy rozdział zakończenia ujawnia fakt, że reżyser nie wierzy już w inteligencję swoich widzów.


50

Zanussi reżyseruje film, Poniedziałek w filmie gra – ale nie jest to chyba ten sam film.


40

Niebywale nieinteresujący ten diabeł.


40

Umieszczając na końcu swojego filmu owe rozwinięcie, reżyser niepotrzebnie mu szkodzi i zaniża wartość dzieła o kilka klas. Szkoda. Gdyby nie one, końcowa ocena byłaby o przynajmniej dwa oczka wyższa.


40

"Obce ciało" i "Eter" są smutnym dowodem na to, że Zanussi być może bezpowrotnie stracił wyczucie, tak niezbędne przy kręceniu filmów o takiej tematyce.


30

Jeżeli film faktycznie opowiada o świecie, rządzonym przez diabła, to rzeczywiście – nie chciałbym w nim mieszkać. Bo zwyczajnie umarłbym z nudów.


30

Eter to film świętoszkowaty, zrobiony na kolanach, jednak w tym klęczeniu odnajduje zupełnie niereligijne przyjemności.


25

Okropnie zagrany z każdej strony Eter, dobity dodatkowo boleśnie zaaplikowanym dubbingiem nawet gdy ciekawie wypada w próbach krytycznego łączenia różno-epokowych myśli, to prędko przekreśla to niezamierzoną autoparodią skryptu i absurdem pretekst...


?

Zanussi nie pozostawia nam absolutnie żadnego pola do własnej interpretacji, pokazując jedyny słuszny trop, który w jego mniemaniu dodaje opowieści metafizycznego, drugiego dna i znacznie wzbogaca ostateczny wydźwięk.


?

W zdumiewającym, a na pewno budzącym wiele dyskusji, bo niejako doklejonym do całości, epilogu, Krzysztof Zanussi pozwala sobie na komfort artysty, który wie, jak powinno się żyć.


Proszę czekać…